Píšete, anebo už jen generujete?
Tento článek jsem napsal původně pro Seznam médium Je lepší si ho přečíst tam, protože tam má vylepšený závěr a taky pěkné obrázky :-)
Na vandru pod širákem jsem se probouzel do brzkého rána a ze vzdálené vesničky ke mě doléhalo zvonění z kostela. Říkal jsem si, že někdo taky nespí a probouzí krajinu svým zvoněním. Čí ruka to tahá za šnůru? Byla to moje romantická představa. Tedy jen do doby, než jsem.se dozvěděl, že tou rukou je bezduchý automat. Od té doby už s takovým zájmem zvony neposlouchám, rád bych za tím cítil člověka...
Je čtvrtletí a ve škole se píší slovní hodnocení. Učitelé popisují u žáků cestu za poznáním. To je taky takový vandr, kde není nouze o silné zážitky. Je to o dobrodružství s ostatnimi, o nesnázích, a taky o nacházení sebe sama. Taková cesta žáka není jednoduchá a učitelé se ji snaží popsat. Dnes dokonce za pomoci umělé inteligence. Z excelu načtou heslovité informace a ty se díky AI automaticky převedou do květnaté řeči slovního hodnocení. Na vlastní prompt jsem si to vyzkoušel, ale připadalo mi, že je to neosobní jako ta automatická zvonička. Mám možná bez této technické berličky neumělé psaní, protože si to nenechávám od ní opravovat, ale je to autentické. Píšu taky bez AI pomaleji, protože je to více o rozjímáni než o vlastnim psaní. Vkládám do toho zkušenosti a "nevaŕím" jen z generovaných polotovarů. S umělou inteligencí by se navýšila produktivita a strhly jistě rekordy. Jakýkoliv AI inspiromat pracuje rychleji a v ohromující kvantitě a hodnocení pak může mít několik stran A4. Už jsem takových pár viděl. Kdo by to ale četl? Asi další neunavný AI pomocník. Rodičové čtenáři tak sáhnou po umělé inteligenci a šikovným promptem přebujelé hodnocení po pedagogovi zestruční. Možná se tak dostanou na původní informace z excelové tabulky. Tomu se říká pokrok :-) Doufám, že v budoucnu nebude takto bezduchý AI asistent "přežvykovat" jakoukoliv naši komunikaci. Nejen školní. Takový svět by byl sice lákavý, ale samoúčelný. Nikdo by nečetl původní text. Žákovskou knížku by za rodiče jistě zvládnul podepsat virtuální asistent. Dokonce i s výchovným pokáráním by si poradil. Byl by k dispozici nonstop s dobrou radou. Zní to téměř ideálně, jen doufám, že tam civilizačně nespějeme. Jinak jestli se někdo v této době emancipuje, nejsou to lidé, jak si namlouváme. Je to chytrá technika. Ta přebírá nenápadně otěže v rozhodování. My lidé možná zbytečně opouštime pozice a dovednosti. Snad nekriticky nepřijmeme diktát různých digitálních AI udělátek. Nemusí být vždy tak, jak jejich algoritmus píská. To by se rozkynklal umíráček lidské civilizace.
Nechci vypadat jako technický škarohlíd, protože umělou inteligenci jsem taky zapojil do pracovního postupu. Ale asi vůbec nejlepší generování je, když předstoupím před živou třídu a vhodným "promptem" navodím diskuzi na nějaké téma. To je najednou různých názorů jako u štamgastkého stolu. Třída generuje zajímavé postřehy. Občas sympaticky svorně halucinujeme, protože bez toho nejsou originální myšlenky. (jistý snysl má i nesmysl) A na konci diskuze oslovíme i digitálního pomocníka jako je třeba Chat GPT a potrápíme ho dotazy. Je naším členem teamu.To je postup, který předem nezkazí zábavnou diskuzi okamžitou odpovědí na jeden klik.
Komentáře
Okomentovat
Školní Makovice děkuje za zprávu a přeje pěkný den.