Co si přát do nového roku 2021? Ať je žáků jako máku, ale ve třídách ticho, jako když se seje mák, a u žáků němý úžas, jako když se hledí do oblak. V lavicích ať už více nepotkáváš prázdné makovice. To přeje Školní Makovice :)
Setkání seniorů s žáky 3.A školy ve Zdibech bylo příjemným zážitkem pro všechny zúčastněné. V komunitním centru obce jsme se sešli, abychom si společně zahráli hry a trochu se poznali. Atmosféra se rychle uvolnila díky čtverečkovanému papíru a jednoduché, ale oblíbené hře. Žáci vyzvali seniory na souboj v piškvorkách, zatímco oni nás na oplátku naučili, jak hrát lodě. Postupně jsme přešli k dalším hrám, jako je Prší, Dobble, poznávací kvízy a kreslení. Dopoledne se neslo ve znamení smíchu a radosti. Žáci navíc seniorům připravili novoroční přáníčka, která rozdávali s úsměvem. Senioři zase vyprávěli o svém životě – někteří sdíleli vzpomínky na to, jak vyrůstali ve Zdibech, a mnozí se neubránili dojetí, když přišla řeč na starou budovu naší školy, která jim připomněla dávné časy. Závěr setkání patřil společnému čtení z knihy "Mach a Šebestová". Příběhy této dvojice nás pobavily, protože jsou srozumitelné a zábavné pro všechny generace. Setká...
Občas fotím naší školu a okolí.Vybral jsem pár fotek Ta v úvodu je můj autoportrét :-) Naše škola v zimě - historická budova Výhled z okna školy na naší lípu Obecní úřad - zřizovatel školy Vánočně nazdobená škola Naše vesnice a škola o Vánocích Moderní budova - nástavba v zimě Moderní budova - nástavba v létě Pohled do zahrady školky Přístavba k historické budově a školní vrba Podzim Vánoční stromek a světelné tanečnice Zahrada školky Nástavba Naše stará školni lípa Historická budova Hřiště - vánoční slavnost Zasněžené hřiště a přístavba k historické budově Tělocvična Vytížené parkoviště před školou v zimě :-) Venku se taky učíme :-) Bazén u kterého jsme počítali objem a za jak dlouho se naplní Nakonec náš oblíbený školní maskot :-)
Informatika u nás rozhodně není nudná! Děti programují, tvoří, objevují umělou inteligenci. Také fotí, animují (ve stop - motion) a natáčejí krátká videa. A přitom se učí nejen technické dovednosti, ale i kreativní a logické myšlení. První cesta s Ozobotem Ozobot hravě Od prvních kódů po roboty Naše informatické dobrodružství provází Emil – virtuální robot, kterého programujeme k plnění úkolů. Děti si tak osvojují algoritmické myšlení a učí se obhajovat svá řešení a pracovat ve skupině. Vedle toho si hodinu občas zpestříme i s reálnými roboty – Lego Boost, Intelino vláčky, Ozoboty a Blue-boty. Hrajeme si tak třeba s vláčky na dispečery a na automatizovanou železnici. Naopak Ozoboty a Blue-boty posíláme jako průzkumná vozítka "Curiosity" na nebezpečné mise :-) Svítí to, bliká to, vydává to zvuky. To se dětem bude líbit! Je to nejen o programování... Informatika ale není jen o kódu. Využíváme umělou inteligenci ke generování...
Tak jsem si přečetl bajku z čítanky o lišce a čápovi. Jak liška čápa pozvala na povedený distanční oběd. A čáp se s dlouhým zobáken z mělkého talíře vůbec nenajedl. A jak to povedené lišce oplatil a připravil si na ní distanční žbán s dobrou kaší a i liška po dobrém obědě, měla hlad, protože čumákem se k jídlu nedostala. Co z toho plyne za poučení se ani neodvažuji vysuzovat. Klofu prstem, jako dlouhým zobákem marně do klávesnice a představuji si, že za hradbou monitoru ze skla, je někde skutečný svět. Jako čáp a liška po obědě, já budu po tom skutečném světě jen distančně hladovět. A nevím, která zlomyslná liška komu napovídala, že distanční vyučovánm lze prezenční plně nahradit.
Je čas psaní čtvrtletních hodnocení. Letos se v nich dočteme hodně o distanční výuce. Žáci si píšou hodnocení sami na sebe a pak dostanou hodnocení i od paní učitelky, aby se doma mohli pochlubit. Jaké čtvrtletní hodnocení bych si napsal já sám? Do Školní Makovice nemůžu jednoduše namalovat smajlíka jako v první třídě. To by bylo málo. Nemůžu napsat ani hodnocení neslané a nemastné. Něco jako mým největším nedostatkem je, že občas zapomínám ve třídě brýle. Musím jít s kůží na trh a prásknout na sebe, jak jsem například oslovoval při konzultaci holčičku a soustavně pletl její jméno a ani mi to nedošlo. Naneštěstí to byla snaživá holčička a nad jiným křestním jménem moc neprotestovala. A co odchody na obědy? Proč tolik dětí nemá čip a proč děti odcházejí domů po obědě v bačkůrkách? Kdo ví? Asi zavelím nekompromisně v nevhodnou chvíli, že nechci slyšet žádné připomínky. A pak se vracíme zpět do šatny a to už není elegantní odchod. Zajímavé je, že naší třídní učitelce se takové věci ne...
Chtěl jsem ukázat výhody písemného sčítání a odčítání pod sebou. Příklad 1 537 - 324 se mi zdál vhodný. Dřiv než jsem položil tužku na papír, žák třetí třidy hlásil správný výsledek 1 213. Ukázal jsem mu i písemnou metodu, ale on ji zamítnul jako pomalou a složitou. Výsledek je prý z paměti jasný hned, tak proč se písemně namáhat? Nenechal jsem se odradit a nasadil velký kalibr. Zadal jsem 7-místné číslo odečíst se stejněmístným. Teď bude v háji s pamětí, myslel jsem si, ale v háji jsem byl já se svým předpokladem :-) Říkal sice, že to bylo trochu těžší, prý asi jako nosit pytel brambor. Přesto dál lačnil po příkladech jako by to byly cukrovinky za odměnu. Pobavilo mne, jak si třeba představuje příklad 395 - 233 =162. Od třistadevadesátpětky pravidelné linky z Prahy do Příbrami odečte pro něj cizí číslo 233, ale výsledek je zase známý autobus stošedesátdvojka do Chaber. Takto vypadá kamarádský vztah k autobusům a číslům. Je to trochu takový imaginární svět. :-) Vyřešení nej...
Fotograf by měl být dobrý psycholog, který předvídá situace. Měl by mít cit pro okamžik a umět na věci nahlížet z různých úhlů a perspektiv. Neměl by nikoho upozorňovat na dvě brady, odstáté uši a jiné nedostatky. Taky by neměl vztekle komandovat pŕi pózovani před objektivem. Měl by své představy umět láskyplně a srozumitelně naznačit. Fotografování lidí je totiž spíše sociálni hra než technická záležitost. Je o přístupu k lidem, který je pak na fotce hodně znát. Pokud je při focení důvěra, není dotyčný na fotce zvěčněn jako vyděšenec na zubařskem křesle. Co je dobré pro fotografy, je dobré i pro pedagogy a lze se inspirovat. Můžeme žáky vidět v dobrém světle a správnou perspektivou i bez fotoaparátu. P okud dobře čtete dění ve třídě a víte jak nenásilně projevit svou vůli, tak jste na tom jako dobrý fotograf. O kamžiky bez fotoaparátu se neukládají na CF kartu, ale přímo do srdce pedagoga. To je taky paměťové médium. Pak se jim snadno píši pedagogické zprávy pr...
Většinou mě žáci oslovují křestním jménem, anebo pane asistente. Obojí má výhody a nevýhody. Někdy se hodí kamarádštější vztah a někdy jistý odstup. Člověk musí trefit správné optimum, aby si na něj žáci nedovolali, ale zároveň mu naslouchali. Pak je tu třetí variantata a tou je nevyzpytatelná osobnost ve tŕídě. Někdo kdo se nenechá svazovat konvencemi. Tuhle exkluzivitu má pro mne vždy připravenu jeden inkluzivní žák. Jménem mi ještě nikdy neřekl, ale oslovuje mě nejčastěji "hej" ale i "počkej" Neznanenà to, že by mě neměl rád. Dokonce se parkrát i spletl a omylem mi řekl táto. Co ale neříká vůbec omylem, to je jeho oblíbené oslovení "páprdo." Protože zjistil, že ne vždy na zavolání přijdu, našel si i další rafinovaný způsob. Třeba řekne nahlas slovo prdel, ptotože pak reaguji promptně. Říkal, že je zajímavé, že vždycky na toto zavolání přijdu. To je dobrý pozorovací talent! Protože má v papirech napsáno, že za nic z toho nemůže, snažím s...
🚒🔥 Naši třeťáci byli na návštěvě u místních dobrovolných hasičů ve Zdibech! Děti si mohly vyzkoušet hasičskou výstroj, vlézt si do kabiny obří cisterny a na vlastní kůži zažít, jaké je držet v rukou stříkající hadici jako když se hasí požár! 💦 Pan hasič nám ukázal nejen vybavení zásahového vozu, ale také přiblížil svůj každodenní hasičský život. Jak rychle se musí připravit na výjezd? Co všechno vozí s sebou? A že hasičské auto ukrývá v zavazadle mnoho vybaveni. Od velké elektrocentrály po hadice, nářadí a speciálni obleky. Našlo se i místo pro talisman pro štěstí. 🍀 Nechyběl ani napínavý příběh – třeba o záchraně malé veverky nebo o tom, že naši hasiči pomáhají i při povodních či odstraňování vosích hnízd. A samozřejmě i při požárech. Zjistili jsme také, že kdo má odvahu, sílu a chuť pomáhat, se může stát hasičem! 🚒👨🚒 Děkujeme dobrovolným hasičům za pěkný zážitek! Právě téma probíráme ve škole v prvouce. A třeba se i díky této akci mezi našimi žáky ...
Komentáře
Okomentovat
Školní Makovice děkuje za zprávu a přeje pěkný den.