Co všechno jsme dělali na informatice

Úvod
Většinou píši ne zcela vážné příspěvky o škole a informatice. Dnes to doufám bude naopak. :-) Je to takový "tahák" pro mne jako učitele. Může být ale i inspirací pro ostatní. Sepsal jsem vše co využíváme při výuce informatiky pro 4. a 5. třídu. Přidal i aktivity, na které se těšíme letos. 

Poděkování
Děkuji svým dcerám, že jsou pokusní králíci nových aktivit pro žáky. Děkuji učitelkám Renatě Podzimkové a Páje Chalupské za společné hodiny informatiky. Děkuji i své manželce Lence, že toleruje moje přesčasy u počítače. :-)


Vize
Nová informatika má rozvíjet u žáků tzv. informativní myšlení. U nás ve škole pracujeme s pracovním sešitem Programování s Emilem od vydavatelství H-edu 

Programování s Emilem
Při hodinách informatiky řídíme virtuálního robota Emila pomocí aplikace. Robot se pohybuje po ploše monitoru a sbírá, hledá, třídí a kreslí, jak ho naprogramujeme. Je to badatelská práce a úloha má často několik správných řešení. Děti jsou vedeny, aby přečetly dobře zadání, analyzovaly problém a hledaly vhodné řešení, které musí před třídou umět obhájit. Následné diskuzi nad řešením se říká (celotřídní) braimstorming.Hledáme tak společně různá ŕešení. A někdy jich najdeme plno. :-)

Programovací Lego roboti a vláčky Intelino
Programování rozvíjíme nejen s Emilem. V některých hodinách používáme programovací vláčky Intelino, anebo stavíme roboty ze stavebnice Lego Boost. Stavba robotů a následné programovàni se provádí pomocí aplikace v tabletu. Principy programování děti pochopily v Emilovi a zde své poznatky dál uplatni a rozvíjejí. Pohybující reálný robot je určitě atraktivní aktivita do hodiny.


Ozoboti a blueboti
Do naší školy byly objednány i sady ozobotů a bloobotů. Již se těšíme, až zásilka dorazí a my jí vybalíme a vyzkoušíme. Zatím jsme měli tu čest pracovat na zapůjčených. (bohužel jen 14 dnů )


Pokud s tím začínáte mrkněte na 8 dílný seriál o ozobotech na Prototýpci

Ostatní programovací aktivity
Dalším zajímavým tipem programování je blockly games
Hravé, ale pro některé žáky z prvního stupně trochu složité

Uživatelské dovednosti
 V informatice se věnujeme i základní obsluze počítače. Začínáme používáním školního účtu, učíne se vyhledávat na internetu. Psát na klávesnici znaky, posílat emaily. Na to navazuje jednoduchá tvorba dokumentů např. novoročenek. V ostatních pŕedmětech žáci vytváří prezentace. V některých třídách si vyzkouší redaktorskou práci při tvorbě školního časopisu. Na badatelské matematice s Pavlínou Chalupskou žáci při sběru dat zase tvoří grafy.


Umělá inteligence
Zabýváme se i novinkami ze světa umělé inteligence AI. Zkoušeli jsme generovat texty a obrázky. Jednoduchá AI Dream pro tvorbu obrázků byla svého času dostupná i bez přihlášení. Bohužel tato výhoda už neplatí. :-(

Díky umělé inteligenci jsme pohovořili s historickou postavou na character.ai Na této stránce lze hrát i textovou hru. Umělá inteligence začne psát příběh a pak vás vyzve k pokračování příběhu. Společně s umělou integencí se střídáte při psaní příběhu 

Určitě letos vyzkoušíme Bing. Zlepšíme tak slohovky a referáty do školy. Uvidíme, jestli to poznají ostatní učitelé. A vyzkoušíme, na co všechno nám AI dokáže odpovědět :-) Bing

Těším se i na poznávání rostlin pomocí umělé inteligence.Plant Třeba na škole v přírodě 

Chci mluvit s dětmi o umělé inteligenci. Na stránkách AI dětem je spousta inspirace.

Zkusím taky, aby mi umělà inteligence pomohla napsat slovní hodnocení žáků. To by pak mohlo být napsané i v rýmech a ve stylu Dada :-)

Logické hádanky
Na infornatice procvičujeme i logické myšlení. Hádanky a hlavolamy

Většinou řešíme rébusy, hádanky a úlohy ze staršího Klokana
Taky jsme se věnovali deskovým hrám. Vymýšlení strategie u her je informativnímu myšlení velmi blízké. Nesmí to ale být zrovna Člověče, nezlob se.:-) Lepší jsou Šachy a Dáma. Ale i obyčejné piškvorky se hodí . :-)


Tábornické hry a informatika
Jak přiblížit dětem kódování? Co zkusit odvysílat zprávu v morseovce. Jak vysvětlit k čemu je dobré šifrování?  Co napsat tajnou zprávu a dát jí někomu jiněmu vyluštit jako při hře na táboře. Bude to zaroveň úvod do fungování kódování znaků na klávesnici a vysvětlení, proč je potřeba šifrování při počítačové komunikaci. 

Aktivita 1
Je dětská hra, kdy někdo řekne slovo a jiný ho doplní dalším slovem tak, aby vznikala postupně věta. Můžeme si to zahrát, až si budeme povídat o umělé inteligenci, jakým způsobem ona generuje texty.

Aktivita 2
Zkuste informaci popsanou slovy nakreslit a pak dobrázek jiný člověk zkusí zase převést na text. To se opakuje několikrát. Výsledek ilustruje, jaké rozdílné informace  se přenášejí řečí, textem a obrazem.

Aktivita 3
Nemáte ve škole roboty? Zkuste naprogramovat krokování se smluvenýma signálem pro spolužáka, který bude pro tu chvíli robot.

Gamesy ve službách informatiky
V informatice dobře poslouží zábavné hry, které děti mají rády. garticphone a Quick draw


Výtvarka, grafika a kreslení
Děti baví aplikace malování. Do hodiny jsem přinesl svůj kreslící Wacom tablet a půjčoval ho dětem. Určitě je to nástroj, se kterým se kreslí a retušuje daleko lépe než myší. Hlavně jde kreslit s různÿm přítlakem.

Informatiku jsme jednou spojili s výtvarkou. Řekli si něco o grafice, proč se obrázky skládají z jednotlivých pixelů a co to je RGB a CMYK režim. Skládali jsme světlo z jednotlivých RGB barev a míchaly barvy CMYK z plechovky. Ukázali si program Photopea. 


Film o naší škole
Točili jsme s paní učitelkou Renatou Podzimkovou a 5.A film o naší škole.
Děti naplánovaly o čem to bude, jak budou vypadat scény. Děti spolu psaly scénář, text namlouvaly do záznamníku a pilovaly pŕednes. Zkoušeli jsme různé scény a probírali, jak můžou působit na diváky. Vybraní žáci pak měli možnost si ve filmu zahrát a poznat natáčení zblízka. I když žáci film pŕimo netočili a nestříhali, protože byl na to zjednaný profesionál, jistě to bylo pŕínosné. Podívali jsme se pod pokličku tvorby takového filmu. Rozhodně si každé dítě vyzkoušelo dle svých schopností redakční práci.

Bohužel kvůli GDPR zde nemůže být odkaz na film.

Film o chovatelském kroužku.
Tento film jsme točili sami a nízkorozpočtově na mobilní telefon. :-) Máme ve škole zookoutek a chtěli jsme o něm dát vědět. Poskládali jsme fotky a videa z archivu a nadšená děvčata z bývalé 4.A napsala scénář. Snímek byl vytvořen v uživatelsky přítulném programu Canva. Má asi 8 min. Doufám, že to není náš poslední film, koupil jsem totiž klopové mikrofony, aby se vylepšil zvuk a nepřekŕikovali nás ptáci - agapornisové. :-)

Bohužel kvůli GDPR zde nemůže být odkaz na film.

Alespoň příspěvek z mého blogu

Jiné pohyblivé obrázky
Rád bych vytvořil v programu stopmotion (máme už nainstalováno na tabletech) pohyblivé snímky pomocí rozfázovaných fotek. Vymýšlím pro to nějakou vhodnou aktivitu.

Další vize

Fotografování
Rád fotím a tohle téma jsem zanedbával. Letos to chci napravit, protože na fotografování lze vystavět celá informatika počítačových kompetencí. :-) Krásně se zde snoubí kreativita s technikou. Lze pohovořit o digitální datech, jak s nimi zacházet. Vysvětlit si, jak nebýt s fotoaparátem pro své okolí bulvární paparazzi a k čemu je GDPR a jak na digitální bezpečnost na síti. Proč není dobré určité fotky zveřejnit. Taky se zamyslet, proč fotíme a kdy fotka je výmluvnější než jakýkoliv text a jak toho využít v prezentacích. Zjistit jak se fotky upravují. Co nám přináší v tomto směru umělá inteligence. Je to pořádná kupa digitálních dovedností. :-)

Můj oblíbený fotograf Jindřich Streit

Canva:
Rozhodně chci na škole program Canva. Pod jednou "střechou" je v něm vše co potřebujete pro výuku digitálních dovedmostí. Kdo jednou Canvu vyzkoušel, ten na ní nedá dopustit. Můžete s ní vytvořit pěknou grafiku. Ať už jde o prezentaci, webové stránky, video, plakáty, interaktivní tabule a další. Má to překladač, bohatou foto i video banku, nechybí hudba pro videa, možnosti generovat pomocí AI obrázky. Sám Canvu využívám a mám jí pro své soukromé účely. Je to uživatelsky přítulný program. :-)

Moje (zatím) nenaplněné výzvy:
Excel
Scratch
EDU Minecraft

Závěr
Rád bych se inspiroval ostatními kolegy. Určitě máte tipy jak učit digitální dovednosti. Doufám, že pošlete, co zkoušite v hodinách vy. Sdílet zkušenosti se rozhodně vyplatí :-)

Další odkazy: (budou přibývat)


David Mikovec


Komentáře

Nejčtenější:

Setkání seniorů s žáky 3.A v Komunitním centru ve Zdibech 15.1. 2025

Škola - fotky

Informatika na naší škole: Zábava, kreativita a moderní technologie

Bajka o čápovi a lišce a distanční výuce

Čtvrtletní hodnoceni

Zázračný počtář

Udělej si pěkný obrázek o své třídě

Hej a počkej páprdo

Návštěva u dobrovolných hasičů ve Zdibech