Moderní pedagog
Říká se, že v moderní výuce je důležité čekat nečekané a dokázat pohotově a pozitivně reagovat. Učitel je takový moderátor. Ptáte-li se například, zda jablko patří mezi ovoce nebo zeleninu, tak i na nesprávnou odpověď máte odpovědět pozitivně: S waldorfskou přívětivostí pochvalte jiné vidění světa. Uchopte ho jako zajímavost a přitom nenápadně naťukněte vizi tuctového světa, kde jablku se říká jablko a řadí se tak nudně mezi ovoce. Nikdy nenaznačujte, že má žák kvůli odpovědi v hlavě květák. Mohl by si správně myslet, že tam má zeleninu. A taková přirovnání rozhodně nepatří do slovníku moderního pedagoga. Ale můžete žákům oplatit stejnou mincí, chce to jen trochu fantazie a smyslu pro absurditu. Dávejte příklady, co nemají řešení. Zkuste matematický nonsens jako je dělení nulou. Dělejte záměrné chyby a čekejte, zda se někdo chytne. Zkuste žáky vyzvat, ať něco vytmaví žlutou barvou, anebo výsledky podtrhnou pro pestrost šedou. Operujte i s bleděmodročervenou, anebo hledejte na obrázku bílý stín. Jak je libo. Nebojte se, že to vrhne negativní stín na vaše pedagogické schopnosti. Děti budou na chvilku zaskočeni a pak se budou smát. Když už se propaguje moderní výuka, tak zažít nečekané můžou i žáci. :-)
Tím předešlým textem jsem prokrastinoval při přípravě na hodinu informatiky. Máme v plánu pracovat s robotem Emilem, který sbírá ovoce a má se vyhnout zelenině. Tak trochu (ne)programově se mi to zvrhlo v psaní blogu :-) a škádlil jsem u toho robota špatným příkazem. Poslal ho pro zeleninu a pak mimo hrací pole. Emil je rutinér, ten nikdy nezažije nečekané. Plní ochotně i nesmyslné a nesplnitelné úkoly, dokud mu nedojdou "baterky". A jestli nezažil ještě svůj "the battery is dead", tak se nešťastně snaží dodnes. To není konec jako v pohádce. A aby se zasmál své absurditě, musel bych mu to dát zase příkazem... Takhle roboticky neúnavně výkonnou třídu a ani učitele nikdo rozhodně nechce. :-)
👍
OdpovědětVymazat👍
OdpovědětVymazat