Informatika s Emilem
Tváře dětí září nadšením a ozářeni namodralým světlem hledí do monitoru. Je hodina informatiky a paříme robota Emila. Kamarád robot nemá nadupanou grafiku, ale dovede děti přitáhnout. Někteří žáci sedí ve třídě v mikině a kapuci. Třeba jim hackerská image bude nápomocná při řešení úloh. Kdysi za gamesy hrané pod lavicí byla poznámka v žákovské. Dnes se takto moderně vyučuje informatika a říká se tomu rozvoj informatického myšlení. Je pravda, že nemluvíme o střílečkách, ale o strategických hrách. Svět se změnil a učitelé si píšou poznámky sami sobě, aby zaujali podlaviční pařmeny. Jak zapadnout jako kostička v tetrisu do digitální doby? Pedagogové mění ukazovátka za selfie tyče a své hodiny nahrávají na youtube kanály. I tak není snadné držet plný počet sledujících (followerů) při hodině ve třídě. Je náročné pořád vymýšlet, jak nově a neotřele učit I tento můj blog má pořád jen jednoho followera a to se snažím, jak jen to jde :-) Jinak co je zač ten robot Emil? Zezačátku to vypadalo na virtuální robotický vysavač. Sebere vše, na co najede, a nutí nás přemýšlet, jak a kam ho poslat, aby sbíral správné věci. Když se mu něco nelíbí, zlostí zčervená, ale většinou poslouchá na slovo, jak se na robota sluší a patří. Pak se z vysavače vyklube šikovný správce, který už po probuzení (zapnutí) maká posloupně podle příkazů. Tomu se v nadsázce dá říkat "můj první program" :-) Posloupnost v úkonech i její důležitost si lze procvičit i sestavováním Ikea nábytku nebo při vaření. Není jen pro programátory. I o tom bude na informatice řeč. V závěru pracovního sešitu je z Emila umělec. Vytvoříme několik fešných vzorů za pomoci koleček, troúhelníků a čtverců. Rozvíjet takové dovednosti se hodí, ať už budete jednou sedět v reklamce nad vektorovým editorem, anebo doma s jehlicemi plést svetr a počítat očka, aby vám vyšel norský vzor. I k tomu je třeba informatické myšlení. Každopádně potřebujete i rozšafnou bohémskou náturu, abyste se s tím tolik nepárali. :-) To je také umění, mít cit, kdy to vadí a kdy ne. Tomu snad taky přijdeme na kloub. Nebudeme jen koukat do monitoru, užijeme si i deskové hry. Kdo má hotovo, může si zahrát piškvorky. A nemusí je schovávat pod lavicí jako za staré koncepce. :-) Určitě navážeme spojenectví s jinýmí předměty a kantory a vymyslíme projekty, kde využijeme počítače. I když počítače ušetří spousty rutinní práce, připraví nám mnoho "krásných" nestandartních situací. Už se těšíte? Tak jen do toho!
👍
OdpovědětVymazat