Osvěta
Tvůrci osnov pro základní školu nasadili laťku vysoko. Z domácího úkolu pro čtvrťáky jsme byli doma hyn. Nechtěl bych z toho psát písemku, stačilo se na ní připravovat s dcerou a cítit se přitom nedostatečně vzdělán. Až se člověk diví, jak můžeme mít s manželkou tři děti, když teď tápeme. Komu pomůže, bude-li umět desetileté dítě vyšrafovat, kde je předstojná žláza a kde Venušin pahorek? Beru si na to brýle, abych správně zaostřil na nákresy. Snad ukáže čas, k čemu to je.. Soudím, že až ten čas přijde pro naše děti, ve víru vášně nikdo na encyklopedické znalosti nevzpomene. To se stává i intelektuálům a vzdělancům.:-) Nastěstí je důležitější, jak o sobě a ostatních člověk smýšlí, než nabiflované znalosti. Tolik trochu jiná osvěta ze světa večírků. Jinak je to jistě správná věc a nabádavá hodina z přirodovědy, ale žáky může i nechtěně inspirovat. :-) Každopádně jde o rozšiřování obzorú. Ale pokud nahrnu na děti učenosti tohoto druhu, je to trochu jako s těmi "geniálními" dětmi, co umějí ve čtyřech letech vyjmenovat všechny druhy dinosaurů. Jsou jako automat na správné odpovědi. Rodiče mají pocit, že je dítě génius. Myslí si, že stačí předškolákovi předčítat encyklopedie a vysokoškolská skripta a mají doma malého Darwina, anebo Einsteina. Není čas už číst Annu Kareninu? Než po večerníčku půjde spát náš budoucí pan spisovatel. :-) Nakonec děti z takových přemrštěných představ rodičů vyrostou. Musí. Z toho čerpám optimismus. Je to jako, když se dítě batolí, a posléze se začne stavět na nohy, aby jednou uběhlo marathon. Rozhodně není vhodné začinat vývoj odprostředka. Nechtěl bych se dotknout vzdělávacích kulturistů, co dělali osnovy pro čtvrťáky, ale opravdu nadopování dětí informacemi funguje? Já mám pochybnosti.
Komentáře
Okomentovat
Školní Makovice děkuje za zprávu a přeje pěkný den.